NYHEDER

23/11-2023Forfatter: Kristina

Bestyrelsens bemærkninger til Susanne Bro Lundgrens forslag til generalforsamling 2023

Kære medlem, kære klubdelegerede.

Generalforsamlingen nærmer sig.

Et stort emne for dagen er hestevelfærd. Vi vil redegøre for, hvad der sker på området, og hvad der skal ske fremover. Vi må og skal sikre, at vi i al vores omgang med hestene tage afsæt i deres behov og deres ve og vel. Optagelserne fra Helgstrand Dressage var grumme, og diskussionerne i Forum for Hestevelfærd om opfølgning på Dyreetisk Råds udtalelse om brug af heste i sporten understreger, at hestesektoren skal oppe sig.

I forbindelse med Generalforsamlingen har vi inviteret Janne Winther Christensen til at tale om den nyeste forskning indenfor forståelse af konfliktadfærd. Her er endnu en chance for at blive klogere. Kom og hør med.

Et andet stort emne er Stambogsreglement. Der er i det forgangne år sagt rigtig meget om det eksisterende Stambogsreglement, og nu også om det forslag, der er fremlagt til Stambogsreglement.

Der kan være mange grunde til at være imod Stambogsreglementet, men at det skulle være ulovligt, er IKKE en grund. Her har vi Fødevarestyrelsens afgørelse. Det fremlagte Stambogsreglement er i al væsentlighed godkendt af Fødevarestyrelsen.

Susanne Bro Lundgrens klager over DI begrænser sig ikke til Stambogsreglementet – hun har mange andre klagepunkter om ulovligheder, som hun har indgivet til diverse myndigheder og ankeinstanser – uden det dog, såvidt det er DI bekendt, er lykkedes Susanne Bro Lundgren at få medhold. Et udsnit af disse klager optræder, som forslag til behandling på denne Generalforsamling – dagsordenspunkt 4.5; 4.7; 4.8 og 4.9.

For at lette Generalforsamlingens behandling og undgå gentagelser, har Bestyrelsen valgt ekstraordinært at svare på Susanne Bro Lundgrens forslag skriftligt.

Disse svar på Susanne Bro Lundgrens forslag findes herunder og vil blive uploadet sammen med de øvrige dokumenter til Generalforsamlingen.

Vi ser frem til en spændende dag i Odense. Uanset udfaldet af afstemningen om Stambogsreglementet, er det Bestyrelsens håb, at vi kan samle foreningen om de glæder med vores islandske heste, der binder os sammen; og om de udfordringer med at sikre de bedst mulige betingelser for vores heste, som vi står over for i de kommende år.

Vi ses, Bestyrelsen

Dokumenter og filer